15. EDYCJA KAMPANII

15. jubileuszową edycję kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” poświęciliśmy depresji wśród dzieci i młodzieży, ale również – za sprawą doświadczeń naszych ambasadorów – depresji wśród  osób  dorosłych, w tym depresji opornej na leczenie. Kampania po raz pierwszy będzie prowadzona w języku polskim i ukraińskim. Podczas konferencji prasowej – 1 października, w Europejskim Dniu Walki z Depresją, zaprezentujemy najważniejsze dane dotyczące depresji wśród dzieci i młodzieży, a także wyniki naszej akcji. Sprawdziliśmy! Zadzwoniliśmy do poradni zdrowia psychicznego w wybranych stolicach wojewódzkich i zapytaliśmy o najbliższy możliwy termin konsultacji psychiatrycznej dla dziecka. W Gdańsku są zapisy na 2025 rok, w Bydgoszczy do końca 2023 nie ma już wolnych terminów, a w Rzeszowie na wizytę trzeba czekać dwa lata! Podczas naszej konferencji prasowej będą wypowiadać się nie tylko nasi ambasadorzy i specjaliści. Wypowie się również ojciec samotnie wychowujący pięcioro dzieci, które mierzyły i mierzą się z kryzysami psychicznymi, a on sam leczył się na depresję. Po raz pierwszy kampanii będzie towarzyszył 1. Charytatywny Bieg z Twarzami Depresji.

Polecamy Waszej uwadze reportaż o 15. edycji naszej kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” na temat depresji wśród dzieci i młodzieży, a także o 1. Charytatywnym Biegu z Twarzami Depresji. Posłuchajcie wypowiedzi naszych ambasadorów, specjalistów zdrowia psychicznego i partnerów.

  1. CHARYTATYWNY BIEG Z TWARZAMI DEPRESJI

To pierwszy bieg organizowany przez Fundację „Twarze depresji” i Lasy Państwowe, którego partnerem głównym jest Nationale-Nederlanden, a partnerami: Nestle Polska S.A. i Janssen Polska. Zachęcając do aktywności, chcemy przełamywać stereotypy i pokazać, że wysiłek fizyczny jest bardzo ważnym elementem profilaktyki zdrowia psychicznego.

Brytyjscy naukowcy z University College w Londynie dowiedli, że uczniowie, którzy w wieku 12-16 lat byli najmniej aktywni fizycznie, po osiągnięciu pełnoletności częściej chorowali na depresję. Każda dodatkowa godzina spędzona na siedząco, przez 12-letnie dzieci, przyczyniła się do wzrostu ryzyka zachorowania na tę chorobę – średnio o 8%. W przypadku 14-latków ten wzrost sięgał 11%!

Prawidłowo leczona depresja – poprzez połączenie farmakoterapii i psychoterapii – nie jest przeszkodą, żeby uprawiać sport. Udowodniła to ambasadorka naszego biegu Agnieszka Kobus-Zawojska, wybitna wioślarka, multimedalistka olimpijska, która zdobyła olimpijskie srebro w Tokio, biorąc w tym czasie leki antydepresyjne i korzystając z psychoterapii. Zapraszamy na start naszego biegu na dystansie 5 km, w uroczysku Zimne Doły w Nadleśnictwie Chojnów. Będzie to także okazja do spotkania z naszymi specjalistami i ambasadorami, którzy od 15 edycji towarzyszą „Twarzom Depresji”.

Lasy to doskonałe miejsce do uprawiania aktywności fizycznej. Pragniemy przypomnieć, że spacer wśród drzew i oddychanie leśnym powietrzem obniża poziom stresu, pobudza produkcję „hormonów szczęścia” i mobilizuje nasz układ odpornościowy – to potwierdzają badania. Wystarczy 30 minutowy spacer w środowisku naturalnym, pięć razy w tygodniu by zmniejszyć ryzyko zachorowania na depresję nawet o jedną trzecią. Dlatego zachęcamy do aktywnego spędzania czasu w polskich lasach – mówi Józef Kubica, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Można też wziąć udział w naszym biegu wirtualnym z każdego zakątka Polski i świata, wystarczy przebiec lub przejść wyznaczoną przez siebie trasę 5 km. Na bieg leśny oraz ten wirtualny można zapisywać się za pośrednictwem strony www.trwarzedepresji.pl/bieg

Cały dochód z wykupionych pakietów startowych, a także pamiątkowych koszulek z wydarzenia, które dostępne są na stronie fundacji w zakładce „Bieg”, będzie przeznaczony na sfinansowanie konsultacji psychologicznych i psychiatrycznych dla naszych najmłodszych podopiecznych – dzieci i młodzieży, którzy w naszej fundacji korzystają z bezpłatnej, zdalnej pomocy.

Zdrowie psychiczne jest równie ważne, co fizyczne. Dlatego jako Nationale-Nederlanden traktujemy zdrowie mentalne jako ważny temat społeczny i nieustannie zachęcamy Polaków, by zwracali większą uwagę na swój dobrostan psychiczny.  W tym celu współpracujemy z Fundacją „Twarze Depresji” i intensywnie angażujemy się w działania na rzecz promocji zdrowia psychicznego. Ponownie wspieramy kolejną już edycję kampanii „Twarze Depresji. Nie oceniam. Akceptuję”. Co więcej, rozszerzamy skalę działań, angażując się w nowy projekt, czyli „1. Charytatywny Bieg z Twarzami Depresji”. To wartościowa inicjatywa, dzięki której pokazujemy, że aktywność fizyczna jest ważnym czynnikiem wpływającym pozytywnie na samopoczucie – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej w Nationale-Nederlanden.

W Nestlé podchodzimy do tematu zdrowia w sposób holistyczny, rozumiejąc, że dobra kondycja psychiczna jest równie ważna jak zdrowie fizyczne czy dieta i że na dobrostan psychiczny wpływa wiele elementów. Kładziemy duży nacisk na edukowanie naszych pracowników – stworzyliśmy dla nich kompleksowy program wsparcia zdrowia psychicznego obejmujący przekazywanie wiedzy z tego obszaru, praktyczne sposoby dbania o higienę psychiczną i zapobiegania problemom oraz  – w razie potrzeby – profesjonalną pomoc. Od dawna angażujemy się również w promowanie zdrowych nawyków w polskim społeczeństwie, np. poprzez program Lekkoatletyka dla każdego, w ramach którego od lat uczymy dzieci i młodzież prawidłowych nawyków żywieniowych i zachęcamy do regularnych treningów. Włączenie tematyki zdrowia psychicznego do tych działań jest dla nas ważne i dlatego dziś, wraz z Fundacją Twarze Depresji, chcemy wesprzeć młodych ludzi potrzebujących pomocy w zakresie zdrowia psychicznego, bo wierzymy, że razem możemy zrobić więcej – mówi Anna Durzyńska, Dyrektor ds. Zasobów Ludzkich Nestlé Polska S.A.

– Janssen Polska od lat prowadzi działania edukacyjne, mające na celu szerzenie świadomości nt. zaburzeń psychicznych. Aktywnie angażujemy się w akcje, które wspierają pacjentów z depresją, dlatego inicjatywa „Bieg z Twarzami Depresji” jest nam tak bliska. Nie tylko zwraca uwagę na chorobę, ale jednocześnie pozwala być bliżej pacjentów, solidaryzować się z nimi i pokazywać, że chory nie jest sam. W Janssen wiemy, że leczenie depresji bywa długą i trudną drogą, a wsparcie bliskich i całego otoczenia ma ogromny wpływ na proces leczenia. Kluczem do wyzdrowienia jest zarówno psychoterapia,  jak i najwcześniejsze zastosowanie skutecznej terapii, szczególnie w przypadku depresji opornej na leczenie, która nierzadko odbiera chorym szansę na aktywne uczestnictwo we własnym życiu – mówi Anna Szopa, Patient Engagement & Advocacy Lead w Janssen Polska.

15. JUBILEUSZOWA EDYCJA KAMPANII SPOŁECZNEJ „TWARZE DEPRESJI. NIE OCENIAM. AKCEPTUJĘ.”

W 15. edycji naszej kampanii szczególną uwagę chcemy zwrócić na dzieci i młodzież, wśród których dwukrotnie wzrosła liczba zachorowań na depresję (dane NFZ za 2017 i 2021). Nasilenie zaburzeń depresyjnych i lękowych wiąże się z wieloma czynnikami, m.in. ze skutkami pandemii oraz wojną w Ukrainie. Chcemy zwiększyć świadomość konieczności leczenia depresji również wśród dzieci z Ukrainy, które w Polsce znalazły schronienie. Zarówno polskie, jak i ukraińskie dzieci mają w naszej fundacji możliwość korzystania z bezpłatnej, zdalnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej.

Statystyki dotyczące zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży są zatrważające. Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że samobójstwa są wśród nastolatków drugą najczęstszą przyczyną zgonów. Liczba prób samobójczych w grupie od 7 do 18 lat systematycznie rośnie: z 730 w 2017 r. do ponad 1400 w 2021 r. Wzrost dotyczy również samobójstw wśród młodych. W zeszłym roku 127 osób nieletnich odebrało sobie życie. Wielu nie otrzymało odpowiedniej pomocy specjalistycznej.

Powszechną powinna stać się wiedza o tym, że w przypadku dzieci i młodzieży pierwszym krokiem leczenie tej choroby jest psychoterapia, a nie jak u osób dorosłych połączenie farmakoterapii i psychoterapii. U młodych rzadziej specjaliści sięgają po leki. Warto więc pierwsze kroki kierować do psychologa, a nie psychiatry. Wyjątkiem są myśli samobójcze i samookaleczanie – wówczas konieczna jest pilna konsultacja psychiatryczna.  – mówi Anna Morawska-Borowiec, prezes Fundacji „Twarze depresji”.

Wielu młodych ludzi nie leczy depresji, ponieważ nie mają dostępu do profesjonalnej pomocy lub mają ten dostęp ograniczony z powodu wielomiesięcznych kolejek do psychologów i psychiatrów. W Polsce mamy 450 psychiatrów dziecięcych, co oznacza, że jeden taki specjalista przypada na 15 tysięcy dzieci. Tylko z pomocy naszej fundacji „Twarze depresji” skorzystało przez ostatni rok prawie 1,5 tys. dzieci. Za sprawą bezpłatnych, zdalnych konsultacji możemy docierać z pomocą psychologiczną i psychiatryczną do każdego zakątka Polski, ale liczba konsultacji w naszej fundacji jest uzależniona od darczyńców i środków, które na tę pomoc zbierzemy.

Ambasadorami 15. edycji kampanii są: Agnieszka Kobus-Zawojska, Ewa Błaszczyk, Anna Wyszkoni, Marek Plawgo, Marcin Bosak, Krzysztof Cugowski i Żenia Klimakin.

Organizatorem kampanii jest Fundacja „Twarze depresji”, partnerem głównym: Nationale-Nederlanden, partnerami są: Nestlé Polska S.A., Janssen Polska, Fundacja Air Liquide, miasta Warszawa i Łódź, patronami honorowymi są: Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii, Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Lasy Państwowe.

Nasza kampania będzie widoczna na billoardach, nośnikach CityLight i ekranach Moore w stolicach wojewódzkich, a także w komunikacji miejskiej w Warszawie i Łodzi oraz na plakatach w placówkach medycznych i miejskich w Warszawie i Łodzi.

Miejsce konferencji dotyczącej 15. edycji kampanii i Biegu z Twarzami Depresji: Zimne Doły, Nadleśnictwo Chojnów

Harmonogram Europejskiego Dnia Walki z Depresją z Fundacją „Twarze depresji” 1.10.2022 r.:

godz. 10:30 – rozpoczęcie konferencji prasowej (podczas konferencji będą obecni nasi ambasadorzy, specjaliści zdrowia psychicznego oraz partnerzy)

godz. 11.30 – 12.00 – wywiady indywidualne

godz. 12.00 – 12.30 – rozgrzewka przed biegiem prowadzona przez ambasadora kampanii

godz. 12.30 – start 1. Charytatywnego Biegu z Twarzami Depresji

godz. 12.35 – 15.00 –piknik psychoedukacyjny z udziałem naszych ambasadorów –atrakcje dla dzieci zarówno przygotowane przez leśników, jak i naszą fundację.